Friday 21 October 2011

kenapa ? . .

kenapa kadang2 orang susah nak paham kita . . .
kenapa semua orang cakap kita hapy . . .
hari ini aku rasa sedey sangat dengan hidup aku  . . .
aku tak tahu kenapa ?
tapi tiada siapa yang mengerti ?
tiada siapa ambil peduli ?
sebab masing ada masalah sendiri . . .
aku rindu sangat dengan mak , ayah dan keluarga aku dekat kampung . . .
walau pun baru 3 minggu aku tak balik . . .
aku sedey sangat . . .
sebab masa aku sedey diorang tak ada disisi ku . . .
kerana diorang lah yang memahami aku . . .
aku rindu sangat diorang . . .
aku rindu suasana kampung . . .
aku tak suka suasana bandar . . .
walaupun dekat bandar . . .
semua ada ? ( bak kata orang )
tapi bagi aku . . .
kat bandar banyak kekurangan  . . .
tiada apa pun yang istimewa . . .
aku nak sangat balik kampung . . .
nak jumpa family aku . . .
aku rindu kat diorang sangat2 . . .
diorang la yang memahami aku sepenuhnya . . .
sebab aku anak diorang . . . 
sebab aku lihat dunia . .
aku dah bersama diorang dalam perut ibuku . . .
darah diorang ada mengalir dalam tubuhku . . .
dulu masa aku kecik diorang selalu ada dengan aku . . 
bila bila dah besar .  . .
aku terpaksa merantau . . . 
untuk diri aku dan keluarga aku . . 
tapi dalam masa yang sama . . .
aku tak sanggup  nak berjauhan dengan keluarga aku . . .
bila aku merantau terlalu banyak kisah hidup yang aku lalui . . .
macam2 dugaan aku tempohi . . .
kadang2 aku rasa macam dah tak sanggup nak hadapi semua ini . . .
demi keluarga yang membesarkan aku dari tapak tangan aku sebesar dua jari . . .
sampai aku besar . . .
dan kenal apa itu kehidupan dan dunia . . .
kadang2 aku terfikir . . .
kalaulah diorang tak ada mcam mane hidup aku . . .
baru berjauhan 3 minggu je . . .
aku dah rasa mcam ni . . .
aku tak tahu kenapa ?
bila aku balik kampung ?
aku lihat mereka ?
aku lupa segalanya masalah yang aku tanggung ?
ya-allah betapa besarnya engkau ciptakan pertalian anak dan ibu bapa . . .
tapi aku tak paham kenapa anak remaja sekarang ramai yang derhaka pada ibu bapa nya . . .
kadang2 aku kecewa melihat remaja sebegitu . . .
sejahat mana pun ibu bapa kita . . .
dia tetap ibu bapa kita . . .
tanpa mereka ?
siapa kita kat dunia ni ?
tanpa mereka ?
kenal kah kita erti semua kehidupan ?
kita patut bersyukur ?
kerena mempunyai ibu bapa ?
dan kita tidak dilahir kan tanpa ibu bapa ?
dan kita dilahir kan dalam keadaan yang sempurna ?
cuba kita bayang kan jika kita di lahir kan di tong sampah ?
tidak tahu ibu bapa ?
hargailah mereka jika anda merasakan yang anda seorang anak dan hamba dimuka bumi ini . . .
jangan terlambat melakukan sesuatu yang baik . . .
ingat kita pun akan menjadi mak mahupun ayah suatu hari nanti  . . .
dan masa tu lah . . .
kita akan mengerti betapa susah nya menjadi seorang mak mahupun ayah . . .
hargailah ibu bapa kita seadanya . . .
selagi mereka masih bernafas . . .


renung2kan . .

No comments:

Post a Comment