Sunday, 20 November 2011

cerita kehidupan seorang lelaki dalam percintaan bahagian 5

hari demi hari aku rasakan hidup aku tidak bermakna lagi . . . aku rasa aku perlu pergi jauh dari semua . . .
aku nak bersendirian . . . aku dah tak rasa apa itu erti cinta ? apa itu erti kasih sayang ? . . .
segala pegorbanan aku sia-sia . . . aku dah putus asa dengan semua ini  . . . sampai bila aku nak terus begini . . .
sakit dan terus sakit . . . tapi aku dah niat dalam hati . . . nak bantu dia ? nak beli kan dia laptop ? . . .
niat pasti ditunaikan ? aduh ? sakit la macam ni . . . aku dah tak apa2 ni ? praktikal tinggal lagi 3 bulan  . . .
sempat rasanya aku kumpul duit beli laptop . . . tapi kena makan maggi macam ni . . . maggi pun maggi la . .
janji niat pasti ditunaikan . . . masa berlalu hampir 2 bulan lebih , sedar tak sedar aku kumpul duit . . .
tengok2 ada lah rm800 . . . elok-elok je duit ada rm800 . . . ada kawan nak jual laptop dia rm600 . . .molek sangat la tu . .
hehehe . . aku pun tanpa fikir panjang . . . aku beli laptop dengan kawan aku , terpakai pun terpakai la . . janji tak kena tipu . . .
laptop dia pun baru lagi . . . hehehe . . aku pun ada lagi rm200 ni . . . aku tengok performent laptop tu ok dah . .
cuma ram je kena upgrade  . . . apa lagi aku pun guna kan duit lebih rm200 tu g beli ram . . . upgrade sendiri sudah . . .
selesai upgrade ram . . . aku fomat la system pulak . . . selesai semua . . . aku pun antar email kat awek aku , setelah hampir 2 bulan aku tak contat dia ?...
dah kalau aku contat pun bukan dia nak balas ? kena sakit kan hati dia baru dia nak balas . . . tu pun balas menyakit kan hati aku . . . sampai bila pun tak sudah . . .
so aku antar email pada nya . . . email tu bertulis mengatakan aku nak jumpa dia  . . . selepas sehari habis praktikal . . . bertujuan nak bagi barang  . . .
tunggu dia balas dengan penuh harapan . . . akhirnya harapan aku , tak sia-sia . . dia balas email aku . . . tapi terdapat 3 perkataan sahaja . . .
perkataan dia bertulis ? "bagi orang lain" . . . masa tu aku rasa sakit sangat ? pegorbanan aku sia-sia . . . teramat sedih aku rasa kan . . .
apa yang aku lakukan , segalanya tak mendatangkan apa-apa makna . . . aku rasa jatuh sangat . . . terluka ? . . . tak payah cakap la .  . .
dalam lukanya . . . lepas tu aku antar email lagi . . . kalau barang ni boleh pos orang pos dah . . . tapi tak boleh . . .
aku buntu . . . apa harus aku lakukan . . . walaupun dia tak tahu barang apa yang aku nak bagi . . . dia tak patut kata bergitu . . .
sedih yang teramat aku rasakan . . . sakit . . . aku rasa kalau orang lain kat tempat aku pasti akan merasakan , satu perasaan . . .
perasaan putus asa . . . tapi aku ? entah la . . . masih ada niat nak teruskan ? . . . tapi dalam hati aku ? sebelum apa-apa terjadi ?
aku perlu tunaikan niat aku ni ? kalau tak ? tak senang hidup aku ? . . . aku nekad nak bagi jugak . . . walau apa pun . . . aku pasti bagi . . .
tapi kini aku ibarat burung patah sayap  . . .

Monday, 14 November 2011

cerita kehidupan seorang lelaki dalam percintaan bahagian 4

sehari aku tidak ke kelas ? apa nak jadi dengan aku ni ? . . . dalam sehari aku tidak hadir ke kelas , dalam sehari tu jugak lah aku tenangkan diri di tepi pantai . . .
angin yang berhembus ? bunyi ombak yang yang sesekali hadir , membuatkan jiwa aku merasa tenang ? . . .
disitu lah aku dapat tenangkan jiwa aku . . . sehari suntuk aku tak makan ? tiba-tiba rasa kenyang makan angin di tepi pantai . . .
lalu aku terfikir ? tak akan aku nak musnah kan jiwa aku dan masa depan aku sekali lagi ? . . . aku buntu , aku rasa macam hidup aku dah tak bermakna ? 
perlukah aku menerus kan hubungan ini ? hati kecik ku berkata . . . lalu hati aku berkata lagi ? . jika aku henti kan hubungan ini , aku akan jatuh lagi sekali . 
sebab aku teramat menyayanginya . . . salah sape kah ini sebenarnya ? haruskah aku berdiam diri sahaja . . . atau aku tunduk kan ego aku ? ego kah aku bila aku berdiam diri ?
macam-macam bermain diminda ? adakah ini suratan hidup aku . . . arghhh !!! kenapa semua ini terjadi pada aku ? . .
lalu lama juga untuk aku buat keputusan . . . tiba-tiba aku terfikir , biarlah aku yang mengalah ? biarlah aku yang meminta maaf padanya . . .
aku pun pergi ke bandar ? lalu untuk mencari sesuatu untuk dijadikan tanda aku minta maaf . . . masa aku di bandar dan masuk mall . . .
aku ternampak cincin silver . . dalam hati lawa gak cincin ini . . . awek aku pun putih masuk kot dengan cincin warna silver ini ? hati kecil , ketawa kecil sambil membayangkan cincin dijari dia . . . aku dapat bayangkan mesti comey . .
tapi tak pernah tengok la pulak dia pakai cincin . . . suka ke dia ek cincin ini ? hati pula mula keliru . . . sedar tak sedar aku dah mehampiri kedai itu . . . hehehe
yang buat aku sedar nya . . . bila dua orang perempuan tegur aku , ye cari apa ? . . . aku pun main cakap je ? nak cari cincin . . . dia tanya lah ? untuk apa dan siapa ?
aku cakap untuk perempuan . . nak bagi hadiah . . . perempuan tu pun berkata ? ni mesti untuk awek kan ? merah kejap pipi aku . . .mujur la penjual tu tak perasaan  . . .
sebab aku ni kulit kuning langsat . . bukan putih , so tak nampak la kan . .  heehe . . pastu dia tanya aku ? saiz berapa ye cincin ? aduh , kantoi pulak kat situ . . .
aku mana la tahu ? aku tak pernah pakai cincin ? dan seumur hidup aku . . . tak tahu pulak ? cincin ni main saiz . . . malu siot aku . . aku cakap je tak tahu . . .
tapi jari dia kecil-kecil , comey-comey . . dia pergi bagi saiz 14 . . . aku on je la , sebab tak pernah lak aku ukur jari awek aku . . hehehe . .
aku pun ambik la saiz 14 . . lepas tu , aku pun balik la ke asrama poli aku . . dah la aku balik malam . . . puas aku suruh member aku cover aku masuk dalam .  .
dah macam budak jahat pulak aku rasa masa tu . . pada keesokan harinya aku pergi kelas . . . mula-mula masuk kelas aku buat bodoh je . ..
dia pun buat tak tahu je . . aku pun taku tahu nak cakap apa lagi , lepas je abis kelas aku kejar la dia . aku tahan dia , dia lari jugak . . . aku cakap , aku minta maaf . . .
aku ada benda nak bagi pada dia . . . aku bagi kotak tu . . . awak ambik la kotak ini , ini tanda maaf saya pada awak , saya janji saya tak contat kawan baik awak lagi . . .
dah la , tak yah la mara lagi , saya minta maaf ? bukan saya curang kat awak , awak nak buat saya dan hukum saya macam ini . . .
lepas tu . dia pergi macam tu je lepas ambik kotak tu . . . hancur hati aku rasa . . . rasa macam tak dihargai . . aku pun pulang la , ke asrama . . . tak lama telefon aku berbunyi . . .
ada sms masuk . . . aku pun buka la , buka-buka dia antar mesej . . dia cakap terima kasih bagi dia hadiah . . . aku pun , senyum sampai telinga . . . hehehe usaha aku berhasil . . .
tapi kan cincin tu longgar . .aduh , aku pun pergi jumpa dia petang tu nak ambik balik cincin tu , nak pergi tukar ? sebab boleh tukar lagi . aku pun apa lagi bergegas la naik motor pergi bandar tu . . .
sejam jugak la , perjalanan aku nak sampai bandar tu . . . pergi balik dua jam  . . . aku pun tukar saiz kecil sikit saiz 12 . . rupa-rupa nya bila aku balik cuba kat jari dia ? sama jugak longgar jugak . . .
tapi sikit je la . dia cakap ok . aku pun ok la . . . sebab dah tak larat nak ulang balik , g bandar tu . . letih tau naik motor ni . . lepas dari tu hubungan kami bertambah baik . . .
hari demi hari aku bahagia dengan diri . . . kalau gaduh kecik-kecik tu biasa la . . . tapi tiba-tiba ada satu hari tu dia berdiam diri ? aku pelik ? aku tanya dia kenapa ?
dia senyap je . dia buat tak tahu , aku mesej tak balas ? aku call tak angkat ? dalam kelas tanya ? dia diam je . . aduh !!! asal pulak ini ? asyik aku je yang salah ni . . .
salah apa pulak aku buat ni ? . . . aku ni mula la ? tak boleh susah hati sikit ? semua orang aku nak tanya ? . . akhir sekali aku tercontat kawan baik dia ? nak buat macam mane dah tak ada pilihan ?
rupa-rupa nya dia cemburu . . . tapi aku dah cakap awal lagi dengan kawan baik dia jangan bagi tahu dia ? belum sempat reda kes cemburu tu ? aku tersalah antar mesej ? aku nak antar kat kawan baik dia ? cakap terima kasih . .
tapi tersend kat dia . . . aduh , mesti habis aku kali ni . . memang habis pun . . . terus dia cakap aku ini penipu ? dalam hati aku ? salah aku ke ini ? tapi dia cakap aku penipu pulak ? sebab aku pernah janji tak nak contat kawan baik dia tu ? tapi aku contat jugak , itu pun sebab risau pasal dia ?
kali ini aku betul2 redo . jiwa aku kusut . aku nak bawak motor dan pergi jauh pun aku tak mampu dah akhir sekali aku pergi tasik dekat dengan asrama aku . . . tiba-tiba masa aku fikir tentang semua ini ?
hujan pulak turun dengan lebat . . lebat sangat , aku malas nak berteduh . . . aku duduk je tepi tasik , bertemankan hujan . kerana masa tu hujan tu , betul-betul memahami aku . air mata aku turun mengalir laju , dia pun turut turun dengan lebat . . .
kali ini aku betul-betul buntu . . . tiada lagi jalan keluar . . . akhir nya aku balik asrama dalam keadaan basah habis . . pulang je aku ke bilik ? tengok-tengok kawan aku semua sedap tidur . tapi aku ? macam ini ? . malam tu aku demam . . . main hujan sehari suntuk , buat tak demam . .
aku redo je la . . . keesokkan hari nya aku tidak hadir ke kelas . . . sebab tak larat . . . dalam keadaan aku tidak larat . . hanya yang mampu aku buat , aku tidak henti-henti minta maaf . . . tidak henti call walau pun dia tak angkat . . . kalau tak silap aku . . adalah seratus lebih aku buat call kat dia ?
tapi sia-sia ? sebab satu pun dia tak balas ? mungkin disebabkan hati dia sakit sangat ? sebab aku tipu dia ? cakap tak nak contat kawan baik dia ?  . . . tapi salah ke aku ? . . hari demi hari aku pergi kelas tak bertegur dengan dia . . . dan macam itu jugak . . . hari demi hari aku tidak pernah berhenti untuk mesej meminta maaf . ..
sampai lah satu masa tu ? dia balas mesej . . . suruh aku berambus dari hidup dia . . . hati aku saki sangat ? tapi dalam masa yang sama aku degil ? aku mesej jugak minta maaf . . .
sampai lah beberapa minggu dia maaf kan aku . . . tapi dia dah susah untuk mempercayai aku . . . sampai la satu masa aku cakap , perkara yang betul pun dia tidak percaya pada aku  . . .
aku redo . . . sebab mungkin silap aku . . . selepas dari peristiwa itu , aku pasrah pada yang ESA . . . aku terus kan pelajaran aku . . .
alhamdulillah . .  walau pun macam-macam dugaan aku tempoh . . . aku berjaya . . . aku dapat anugerah perlajar cermelang . . . dia pun dapat jugak . . . sama-sama gembira masa tu . . .
sampai lah satu masa ? tiba saat praktikal ? dia suruh aku praktikal kat tempat dia ? tapi aku tak ada duit untuk praktikal dekat tempat dia ? ye la . . .
cuba bayang kan ? nak sewa rumah lagi ? berlanje makan lagi ? elaun yang dapat pun berapa je untuk budak praktikal ? mampu ke aku nak tampung semua tu ?
walaupun dia cakap dia nak bantu aku ? tapi aku bukan orang senang ? . . tak mampu aku rasa nak hadapi semua tu ? aku pun nak jaga hati dia ? aku suruh dia minta tempat sama dengan dia minta ?
kalau dapat aku pergi ? kalau tak dapat aku praktikal kat tempat sedara aku ? tapi dia macam nak marah aku dan merajuk ? dia tak balas mesej aku dan tak angkat call aku ? . . .
aduh !!! apa aku buat semua nya salah tak kena ? apa yang salah nya aku ini ? . . . aku ni bukan orang senang ? kalau boleh aku nak praktikal dekat dengan rumah aku je ? . . . nak senang lagi aku nak praktikal kat rumah aku je . . .
tapi dia tak paham ? dia ingat aku nak pergi berpoya-poya dengan perempuan lain . . . aduh !!! tahu la aku pernah tipu dia ? tapi tak akan sampai macam ini aku kena hukum ?
lagi sekali aku buntu ? 


dia pulak berusaha carikan aku tempat praktikal , kat tempat dia ? apa yang harus aku lakukan ? aku buntu ? sampai bil telefon dia abis limit , semata-mata nak cari kan aku tempat praktikal ?
aku makin buntu ? aku jadi sebe-salah sebab sedara aku suruh aku praktikal dekat ofice dia ? mana satu aku nak buat pilihan ini . . . aku buntu ? buntu sangat ? habis la aku . . . tersepit di antara cinta dan kerjaya ?
mana harus aku pilih ? intan atau permata ? . . . pilih tempat praktikal pun ibarat memilih intan atau permata masa tu . . .
dalam masa yang sama ? aku dapat panggilan dari syarikat mana , aku sendiri tak tahu ? rupa-rupanya dari syarikat tempak awek aku . . . aduh ! sakit aku nak jawab apa ni . . . sebab resume aku diterima oleh syarikat tu ?
mati aku ? tapi yang paling penting , tahu tak apa aku lakukan ? . aku tanya syarikat tu ? elaun macam mana ? berapa kira ? . . . lantak la , syarikat tu nak anggap aku ini jenis macam mane ?
mata duitan ke ? last syarikat tu cakap senang je ? ada job ada la elaun ? . . . dalam fikiran aku . . tak ada job ? tak ada la elaun ? aduh ? susah jugak macam ni . . hehehe . . .
aku pun bagi la tahu awek aku ? aku dapat tempat pratikal kawasan dia ? tapi ada job baru ada elaun ? . . aku pun terus la cakap ? susah la macam tu ? kalau tak ada job ? orang nak makan apa ? aku bahasa kan diri aku dengan dia orang . . . hehehe . . . 
dia cakap pergi je la . . . nanti dia tolong la , dalam hati aku ni ? aku bukan jenis yang suka menyusah kan orang lain ? . kena pulak perempuan ? tak akan aku nak makan duit dia ? .
macam dayus la pulak aku ini . . aku dah buntu ? tarikh lapor diri untuk praktikal semakin hampir ? kemana ya aku nak pergi ? . . . hari demi hari aku memikirkan nya . . . sampai la satu hari , sedara aku dari kuala lumpur datang rumah aku . . .
aduh ? . . kenapa pulak ini ? jangan-jangan dia nak ambik aku bawak g kl , dan praktikal dekat ofice dia . . . macam - macam aku rasa kan . . . perasaan bersalah makin menghantui aku . . . mana satu ini aku nak pergi . . .
argghhhhh !!! kalau berterusan aku boleh gila macam ni . . . hati kecil aku berkata ? kenapa la tak dapat tempat praktikal dekat rumah aku ini . . . aku dah mohon dah . . . tapi tiada jawapan pun . . .
kalau dapat dekat sini kan senang . . . betul-betul adil la kan ? aku duduk tengah ? sana aku tak pergi dan disana pun aku tak pergi . . . tapi tiada sebarang jawapan . . . ini yang buat kan aku lagi serabut ni . . . aduh !!!
sekarang ni . . . aku tahu cakap aduh je la . . . nak cakap lain tak tahu dah . . . apa patut aku lakukan ? untuk menjaga semua hati . . . kalau boleh aku nak jadi lilin . . . 
biarlah aku membakar diri aku ? janji hati orang yang aku sayang gembira dengan ada nya aku ? . . . tapi aku tak mampu untuk menjadi seperti lilin . . .
dan aku juga tak sanggup luka kan hati sapa-sapa . . . walau pun hati aku terluka . . . aku rela . . . bagi aku , aku lahir ke dunia ini untuk buat hati orang gembira ? . . . aku lahir ke dunia untuk dia orang . . .
apa patut aku buat ni ? . sedara aku suruh ajak ikut dia balik kl terus , walau pun cuti aku ada lagi dua minggu . . . dia suruh aku keje dulu kat ofice dia sementara tunggu untuk lapor diri praktikal . . .
aku tak ada pilihan , terpaksa menurut . . . sebab kenang kan jasa dia membantu aku dan keluarga aku . . . aku sekarang seolah-olah di telan mati mak , di luah mati bapak . . .
aduh sakit nya aku rasa . . . tapi , aku tak mampu nak buat apa-apa ? memang tak ada daya aku untuk membuat keputusan . . . kadang-kadang aku rasa hidup aku ditentu kan oleh orang . . . bukan diri aku sendiri . . .
ibarat orang cakap macam dah tak ada pendirian hidup . . tapi tak bermakna aku tak ada pendirian hidup . . . aku ada pendirian hidup , tapi keadaan yang mengawal aku sekarang ni . . . aku terpaksa akur . .
aku pun tiba lah di kl . . . bagi aku kl macam neraka , sebab aku tak suka life kl . . . maklum la orang kampung . . . entah lah , orang cakap kl ini best ? tapi bagi kl ini bosan . . . biasalah setiap orang lain kan ?
aku suka suasana kampung . . . walaupun tak ada mall . . .tapi aku rasa tenang , udara pun segar , sedap je kalau hirup udara nya . . . mata memandang pun tak ada la semak . . . cukup lah sekadar ada keperluan hidup  . . .
aku pun dah tanam azam , kalau dah kerja nanti aku nak beli rumah kat melaka , kawasan kampung ? dan yang peting tepi laut . . . alamak , tak sedar pulak aku ? dah berkhayal jauh tadi . . .
keesok kan hari nya aku pergi kerja dekat ofice sedara aku . . . awek aku still tak balas mesej dan angkat call aku . . . hari demi hari aku berada di kl . . . dan hari demi hari jugak lah awek aku tak balas mesej dan call aku  . . .
betapa sakitnya hati aku masa tu . . . betapa pedih nya luka dihati ini , darah mengalir begitu laju diluka ini . . . aku bagai kan seorang tunggul jalanan , betapa sakit nya aku rasa kan ? . . tiada siapa yang akan mengerti ?
masa tu betapa sunyi nya hidup aku . . . dalam aku jalani kesunyian hidup aku , sedar tak sedar tinggal lagi seminggu je tarikh untuk aku laporkan diri ? tu pun mujur aku sedar , disebabkan pihak politeknik telefon aku minta alamat tempat aku nak praktikal . . .
jawapannya aku dah tak ada pilihan . . . aku terpaksa praktikal dekat ofice sedara aku . . . dan itu lah keputusan yang aku buat , setelah beberapa hari aku bigung memikirkan semua ini . . .
akhirnya aku buat keputusan melukakan sebelah pihak . . . lelaki jenis apa la aku ni . . . tak mampu nak handle masalah macam ni . . . aku dah putus harapan , dengan awek aku tak balas mesej tak angkat call . . . 
kadang-kadang aku terpakasa keluarkan kata-kata kesat dalam sms aku , untuk sakit kan hati dia ? untuk dia balas balik . . . dia balas lagi buat aku sakit hati , lagi kesat kata-kata nya . . bertambah la luka di hati ini . . .
tapi terubat la sikit , sebab aku tahu dia tak sakit dan masih hidup , walau pun aku terima mesej yang menyakit kan hati . . . tapi aku gembira dalam kepahitan , sebab aku terima mesej dari nya . . . dah lama telefon aku tak bunyi nada mesej . . . 
hurm . . . didalam hati kecil , aku mengeluh penat sebenarnya . . . aku dah penat dengan semua ni . . . selepas aku lapor kan diri untuk praktikal . . . aku berazam untuk simpan duit elaun tu . . . sebab aku nak belikan awek aku laptop . . .
sebab dia pernah cakap dengan aku , duit elaun praktikal nanti dia nak beli laptop . . . so aku berazam yang aku praktikal kat kl bukan suka-suka , dan nak berfoya-foya . . . elaun aku dalam rm500 sebulan .  .
hari demi hari dah dua bulan aku praktikal . . . duit yang terkumpul rm800 . . . aku pun semangat la . . . kata orang barang kat internet murah dari kedai , aku pun cari la laptop kat internet ? kebetulan ada terjumpa yang murah . . .
memang kena la duit yang aku simpan rm800 tu . . . aku pun apa lagi , deal la . . . deal punya deal . . . aku bank in duit kat account penjual tu . . . sesudah aku bank in je . . . terus no.tel tu tak dapat dihubungi . . . alamak aku kena tipu . . .
aduhhhh . . . habis duit aku kumpul selama 2 bulan . . . sedih gile aku rasa . . . teramat sedih . . . aku pun dah tak ada duit masa tu ? aku pun buntu ? aku pun mesej la awek kesayangan aku ? cakap nak pinjam duit ? baru lepas kena tipu ? . . .
aku cakap la ? kena tipu beli laptop untuk kawan ? dia punya la marah kat aku ? dia cakap ? pergi lah tolong kawan tu sangat ? . . . dah la duit tak nak menyimpan ? . .  macam tu dia lemparkan tomohan kat aku ? sedih gile aku rasa kan ?
sebab dia tak tahu perkara sebenar ? laptop tu untuk sape sebenarnya ? . . . kalau lah dia tahu ? apa akan dia rasa ye ? entah lah ? kesian kawan aku jugak jadi mangsa sebagai alat aku nak berdalih . . . dia cakap aku tak pandai simpan duit  ? sebab aku selalu tak ada duit ?
dan aku selalu cakap aku pinjam duit kawan-kawan aku ? sebenarnya aku selalu tak ada duit  ? sebab aku bagi pinjam duit pada kawan-kawan aku dan kawan-kawan aku lambat bayar tak sempat la nak cover balik modal aku ? . .  tapi aku cakap sebalik nya pada awek aku ? . . . entah la . . . aku buat macam ini pun ?
sebab aku nak ajar dia hidup susah ? tapi aku jugak yang selalu kena ? . . . apa salah aku ? . . . terlalu banyak persoalan dalam hidup aku yang belum aku ungkai kan ? . . .

Sunday, 13 November 2011

cerita kehidupan seorang lelaki dalam percintaan bahagian 3

bermulalah buka baru . . . aku telah mengambil lagi risiko , yang bakal aku hadapi , mungkinkah aku akan kecundang lagi kalau aku terus kan rasa hati ini . .
pada satu hari , perasaan takut dia dikebas orang lain , aku nekad untuk lamar dia jadi awek aku ? . . . dalam bahasa baik nya bakal isteri aku . . .
tapi masa aku tengah seronok sms dengan dia . . . dan tanye dia sekarang rapat dengan sape ? . . dia jawab ada sorang laki ni , bagi dia harapan dan semangat , sebab masa kat uitm dulu . . .
dia dipermainkan oleh lelaki . . . aku dah rasa bangga dah . . . mesti aku punya , yang dia maksudkan tu . . . peh , masa tu dalam ini rasa , ada peluang aku ni nak lamar dia . . . hehehe
aku buat-buat la tanya , sape lelaki tu ? . . . konon-konon buat tak tahu ? . . tut . . . tut . . . memang aku tak tahu dan tak kenal ? sebab budak laki tu bukan aku . . . budak u lain . .
peh malu gak aku rasa . . . mujur aku cakap tak tahu . . . boleh la cover malu sikit . . . tapi . . .dalam perasaan melu bercampur sedih . . .
memang terkilan aku rasa , sebab dia lah perempuan yang rapat dengan aku , masa aku duduk poli . .
maklum la , hati dah tawar pada perempuan , memang aku tak layan dah la perempuan ni . . . tapi bila aku rapat dengan dia ? rupa-rupa nya dia ada suka pada lelaki lain . . .
masa tu aku rasa , nak je aku karoke lagu apa ye ? aku ni jenis kalau nak ingat tajuk lagu memang tak la . . tapi lirik dia lebih kurang macam ni ?
hancur hatiku , mengenang dikau menjadi keping , keping . . setelah engkau pergi . . . masa tu aku rasa nak nyanyi je lagu tu kuat-kuat kat asrama . . .
apa kan daya , nasib diri aku . . . so ? plan aku nak lamar dia malam tu terbatal secara automatik la kan . . .
bukan batal je , malah tak ada harapan dah . lepas dari hari tu . . aku cuba jauh kan diri aku dari dia , aku cuba kurangkan mesej dengan dia . . . nak stop terus tak boleh . .
sebab hati dah sayang . . . hari demi hari aku melawan untuk buang hati aku yang aku dah bagi sikit pada nya . . .
makin aku buang , makin dekat hati tu untuk dia . . . waaaaaaaa . . . masa tu aku rasa aku akan jatuh lagi sekali . . . tapi tak mungkin , sebab aku bukan jadi pakwe dia lagi . . .
hari demi hari aku pendam rasa ini . . sakit jugak kan main pendam-pendam ni . . . ingat putus cinta je sakit . . . rupa pendam perasaan pun sakit jugak . . .
hari demi hari aku pendam perasaan ini . . . masa demi masa aku cuba jauh kan diri dengan dia . . .
tiba satu hari tu aku dapat tahu yang dia tengah sedih dan marah , aku tanya kenapa ? rupa-rupa lelaki yang bagi dia harapan tu bercinta dengan budak lain . . .
peh peluang aku ni beb . . . tiba aku rasa gembira sangat . . . tak sangka penantian aku selama ini tak sia-sia kot . . .
tiba-tiba aku terfikir ? ini kah jodoh aku ? ini kah takdir aku . . . aku cuba bagi dia semangat , harapan . . .
sampai la satu hari ? aku dah tak tahan sangat pendam perasaan ini . . . aku pun cakap la pada dia . . . awak saya suka pada awak . . .
awak sudi tak ? dia agak terkejut bila aku cakap macam tu . . . dia seolah-olah tak percaya . . . dia sangka kan aku bergurau . . .
dengan suara habis macho aku kata pada nya . yang . . . aku betul2 suka kan dia dari mula . . . hehehe . . tapi masa tu dia suka kan lelaki lain . . .
apa aku nak buat ? masa ini la aku dapat luah kan pun ? . . . dia cakap bagi dia masa satu hari untuk dia bagi jawapan . . .
aku pun tunggu dengan penuh harapan . masa satu hari pun berlalu . dia kota janji dia . berikan aku jawapan . . .
jawapan dari dia betul-betul buat aku terkejut . . . sebab dia cakap dia terima lamaran aku . . . masa tu aku rasa sekali lagi . . .
dunia ni milik aku . tapi dalam masa yang sama aku takut jugak hidup aku musnah disebabkan perempuan . . .
tak aku tekad , aku akan teruskan . . . hari demi hari . . . aku bahagia dengan dia . . . sampai la satu masa . . .
aku tercontat kawan baik awek aku , sebab masa tu aku gaduh dengan dia . . . disebab kan dia tahu aku contat kawan baik dia . .
aku contat pun bukan sebab apa ? . . sebab dia ni kuat merajuk rupanya . . . satu hari tak angkat call aku dan tak balas mesej aku . . .
aku risau la . . . apa lagi aku contat la kawan dia . . . pastu kawan dia lak bagi tahu dia . . . lagi la mengamuk dia . . .
masa tu , aku ingat lagi memang aku tak boleh lupa ? dia maki hamun aku depan orang ramai ? disebab kan aku contat kawan baik dia . . .
dia cakap aku ini nak korek - korek pasal dia kat kawan dia . . . tak ada niat langsung aku nak buat macam tu . . . tapi dia menjerit . . .
satu poli la dengar suara dia marah pada aku ? peh masa tu aku rasa hina gila bila dia buat macam tu ? aku tunduk akur ? aku tak melawan ?
aku hanya berdiam? diri . . masa dia maki hamun aku ? aku memang tak dapat lupa kan ? orang yang aku sayang tergamak buat aku macam tu depan orang ramai ?
aku sedih sangat ? keesokan hari nya ? aku rasa sedih sangat ? . . aku tak datang kelas satu hari ? aku pergi bawak diri aku juah pergi untuk tenang kan fikiran aku ?
dah la quiz aku tak ambik hari tu . . . aku hilang arah ? aku hilang pedoman ? . . .

Thursday, 10 November 2011

cerita kehidupan seorang lelaki dalam percintaan bahagian 2

masa tu aku rasa bekerja adalah jalan yang terbaik . . .
bagi aku , aku dah tak ada harapan lagi nak sambung berlajar . . .
dalam fikiran ku hanya satu sahaja . . .
aku dah hancur kan harapan mak dan ayah aku selama ini . . .
masa tu kawan-kawan aku semua dapat sambung berlajar . . .
sedih yang teramat aku rasakan . . .
hati pilu tak terkata . . .
rasanya ingin ku bawa diri ini jauh-jauh . . .
ya-allah kenapa semua ini harus jadi pada aku . . .
seminggu aku duduk rumah . . . tidak keluar mana-mana . . .
kawan-kawan ajak pergi jalan pun aku tak ikut  . . .
rasa rendah je diri ini . . .
menyesal rasanya memberi cinta pada yang tidak menghargai .  .  .
sakit sangat  . . . pedih tidak terkata . . . luka lama masih lagi tidak berbalut . . .
dunia dan impian yang aku gambarkan musnah , hancur bagai dilanda tsunami . . .
ya-allah . . .
adakah dunia hambamu ini akan berakhir . . .
macam-macam bermain difikiran . . . tapi tanpa diduga . . . sepucuk surat tiba dirumah aku . . .
surat tulis tertulis nama aku . . . mak aku cakap surat dari ipt ? aku pelik la ?
sebab aku tak ada buat rayuan untuk masuk balik uitm . . . aku dengan rasa kebingguan pergi mengambil surat itu ?
lalu membukanya ? terperanjat aku ? memang surat dari ipt ? tapi . . . .




bukan dari uitm . . . rupanya dari politeknik . . .
surat itu menyatakan yang aku akan melaporkan diri pada bulan depan . . .
masa itu aku rasakan aku mula bernyawa . . .
aku nekad aku akan pergi laporkan diri . . . demi cita dan impian mak dan ayah aku . . . .
makan masa yang aku nantikan sudah tiba . . . aku pun mendaftar sebagai pelajar politeknik . . .
pelajar bahagian teknologi maklumat (it) . . . dan masa tu aku bernekad untuk berlajar bersungguh . . .
perempuan ? . . . bagi aku buang masa sahaja ? tidak perlu perempuan dalam hidup aku  . . .
perempuan merosak kan aku je . . . aku nekad . . . aku datang sini untuk berlajar . .
tak nak sia-siakan harapan mak dan ayah aku . . . lalu seminggu aku orentasi (minggu suai kenal) . . .
selepas seminggu aku dibahgikan kelas . . . dan bermula la  . . . hidup baru aku sebagai pelajar politeknik . . .
tapi dalam masa yang sama . . . ketika pelajar sibuk mengenalkan diri masing-masing . . .
tiba-tiba ada seorang pelajar perempuan memperkenal kan diri . . . rupa-rupanya dia pun dari uitm tempat aku berlajar . . .
tapi aku kebinggungan ? kenapa dia ada dekat sini pulak ? apa dia buat kat uitm tu , sampai nak ikut datang sini ?
tak akan la dia ni kena tendang macam aku jugak ? nampak pandai ? . . . eh apa semua ni ?
aku kebinggungan memimikir kan semua ini ? sebab dia dari uitm aku dulu ? dan bidang dia sama dengan aku dulu dekat uitm ? tapi mungkin bukan satu kelas ? tu yang aku tak kenal . . .
tapi tak sangka dia pun ikut aku sampai sini ? dah la satu bidang yang sama ? kelas pun sama ? . . apa semua ini . .
fikiran yang tidak sepatutnya bermain difikiran aku ? . . . tiba aku terfikir tentang perempuan tu ? . . itu pun hanya kerana dia dari uitm aku ?
ah ! keegoan aku mula menunjukkan belang . . aku berkata , buat apa nak ambik tahu pasal dia ? . . . perempuan ini memusnahkan hidup aku je . .
tapi hari demi hari sifat keinginan ingin tahu , mematahkan keegoan aku . . .
pada satu hari aku , dengan dalam keadaan sedar tak sedar telah menegur budak tu . . aku tanya dia  . . 'ko bekas budak uitm ke ?' . .
dia menjawab yup ? . . aku tengok dia ni macam pemalu sikit . . . terus aku tukar bahasa aku . . . pakai saya , awak pulak la . . . hehehe
aku tanya lagi kenapa awak keluar dari uitm ? . . dengan selambe dia menjawab 'tak boleh bawak' . . . aku pun sembang la dengan dia sekejap . .
saja je . . . kebetulan masa tu busan . . . tiba dia bertanya pada aku ? awak pun dari uitm kan ? . . aku pun jawab la , yup . . dengan muka selambe aku cakap pada dia , aku kena tendang . . .
sebelum dia tanya baik aku jawab awal-awal . . . malas nak panjangkan cerita . . . hari demi hari , aku kerap bersembang dengan dia . . .
akhirnya dalam sedar tidak sedar aku telah meminta no.tel dia ? ingat saje je nak mesej-mesej masa kat asrama atau tugasan yang diberikan oleh lecture . . .
tapi entah la . . . hari demi hari aku makin lupa pada janji aku . . . hati aku mula berkata ? adakah aku akan jatuh cinta lagi ? . . .
aduh . . . kenapa perasaan ini nak muncul kembali ? . . . aku tak nak rasa sakit dah . . . tolong lah ya allah . . .
bantu lah hamba mu ini . . . kuat kan hamba mu ini dijalan mu ya allah . . . tiba-tiba hati kecil berkata ?
dia dari uitm sama dengan aku , satu jurusan dulu cuma tak satu kelas ? sekarang dia datang ? sama tempat ? sama jurusan ? satu kelas ? . . .
adakah ini jodoh dan takdir aku ya-allah ? . . aduh . . . aku kebingunggan . . .mungkinkah aku akan bercinta lagi ? . . . . perlukah aku bercinta lagi ? . . . tidak takut kah aku ? macam persoalan bermain di minda . .  .

Wednesday, 9 November 2011

cerita kehidupan seorang lelaki dalam percintaan bahagian 1

sejak dibangku sekolah menengah lagi aku cuba untuk mengenali hati seorang wanita . . .
masa aku ditingkatan tiga , baru lah aku mempunyai perasaan terhadap perempuan . . .
sebelum ni aku rasa perempuan macam biasa je . . . macam kawan2 laki aku yang lain . .
tapi entah kenapa hati aku rasa lain bila ditingkatan 3 dengan perempuan . . .
aku mula ada perasaan suka pada perempuan . . . suka macam mana aku sendiri tidak tahu . . .
semenjak dari tu aku ada suka pada seorang perempuan . . .
tiba2 sikap aku berubah . . .
aku menjadi seorang yang pemalu . . .
sebelum ni orang cakap aku ni jenis ikut suka je nak buat apa . .
tapi bila aku suka pada seorang perempuan ni . . .
bila member sembang dengan dia aku jadi malu lak lepak sekali . . .
sebelum ni . . .
kalau ajak lepak ngan sape2 pun aku henyut je . . .
akulah yang paling kecoh . . . tapi entahlah . . .
bila ada dia aku jadi permalu . . .
kadang-kadang bila fikir balik siot je perasaan ni . . .
hari demi hari aku cuba rapat dengan perempuan yang aku suka tu . . .
lama2 aku dapat no.tel rumah dia . . . seronok beb , rasa macam dunia ni aku yang punya . . .
aku pun apa lagi mula . . . balik sekolah je tel dia guna no.tel rumah aku . . .
teknik aku selalu guna nak tanya kerja sekolah . . . hehehe
sampai bising la mak aku bil melambung . . . biasa lah orang baru nak kenal erti cinta monyet la kata kan . . .
hari demi hari aku cuba rapat kan hubungan kami sebagai kawan . . .
sampai lah satu hari aku berani kan diri . . . tanya pada dia ? awak saya suka kat awak ? sudi tak awak jadi awek saya ?
sebenarnya nak kata berani pun tak jugak ? sebab aku cakap dalam tel je macam tu ? tapi sejuk jugak la tangan aku pegang ganggang tel tu . .
nak tahu tak ? dia jawab apa ? awak saya nak berlajar dulu la . . .
malas nak couple2 ini . . . dengan hati yang agak sedey . . . aku jawab ok bagus la kalau macam tu . . .
aku pun fikir positif la . . . dia nak berlajar . . . tunggu je la bila dia dah abis berlajar . . .
keesokan hari nya aku pergi sekolah tiba-tiba muka aku merah semacam je nampak dia . . .
tak bertegur aku sehari . . . maklum la , malu la kata kan , sebab lamaran aku ditolak . . .
balik sekolah aku tel dia balik . . . aku cakap sory sebab saya tak tegur awak kat sekolah tadi . . .
pastu dia cakap ok . . . dia macam dah tak nak layan aku sangat semenjak aku cakap aku suka kat dia . . .
hari demi hari hubungan kami makin regang . . . pmr pun dah nak dekat aku fikir mukin dia nak berlajar . . .
aku tanam dalam diri jangan ganggu dia nak belajar . . . lagi seminggu nak pmr , aku dapat tahu dia ada pakwe dah . . .
pakwe dia budak senior tingkatan 5 . . . masa tu aku rasa dunia ni bukan aku punya dah . . . pedih jugak hati ni . . .
tapi masa tu aku masih kat sekolah tak ada la rasa sakit sangat macam orang dewasa bercinta atau kecewa dalam bercinta . . hehehe
selesai je pmr . . . maka masuk lah tingkatan 4 . . . kebetulan result pmr aku ok la . . . aku pun masuk la sekolah sains . . .
masa tingkatan 4 aku malas nak layan perempuan , bosan dah . . . nanti kena marah dengan mak aku lagi bil telefon melambung naik . . .
nak tahu apa aku buat masa tingkatan 4 . . . keje aku kenakan perempuan je . . .
peh masa tu rasa seronok pun ada jugak . . . hehehehe . . sebab orang kata masa tingkatan 4 , adalah masa bergembira . . . hehehe
aku dengan tidak sedar diri nya . . .
apa lagi enjoy tak ingat masa tingkatan 4 . . . tapi bab2 perempuan memang tak ambik port lah . . .
kawan-kawan aku lak nak berjiwang . . . aku layan kan aje . . .
so aku masuk tingkatan 5 la pulak lepas setahun aku di tingkatan 4 . .
masa tu orang cakap kena la berlajar betul-betul . . .
nak tahu apa aku buat . . . aku pergi jatuh hati kat seorang perempuan ni . .
perempuan yang aku selalu kenakan masa aku ditingkatan 4 . . . hehehe
pelik kan aku ni ? time ada exam besar la aku nak bercinta . . .
tapi kali ini lain sikit . . . dia bagi aku semangat . . . dia kata dapatkan yang terbaik . . . lepas keluar result spm dia akan bagi keputusan . .
masa tu aku rasa semangat nak berlajar . . . pergi sekolah pun rajin , walaupun aku ini malas jugak pergi sekolah . .
nama je pegawas aku ini . . . ada jawatan lagi dalam pengawas . . . disebabkan jawatan tu la , member aku yang selalu buat kes clear aku bersih kan nama diorang . . .
bila difikir-fikir balik jahat jugak kan aku ni . . . tak amanah langsung . . .
maka spm pun berlalu meninggalkan aku . . . dan result keluar tidak lama kemudian . . .
apa lagi aku tuntut la janji dia . . . hehehe setahun lebih tu aku menunggu . . . ops terlupa , nak cakap pasal result spm aku . . .
result spm aku boleh la diterima . . . hehehe ( paham-paham sudah )
so aku tuntut la janji dia . . . dia pun jawab la . . .
berdebar-debar masa nak tahu jawapan dari dia ?
akhirnya dia jawab . . . jawapan dia ..... dia cakap...... dia sudi terima aku . . .
peh ni betul-betul tak sia-sia pengorbanan aku menunggu . . .
tapi ada sedey jugak . . . sebab bapak dia pegawai . . . elok je dia abis spm , dia kena pindah kat tempat lain . . .
jauh jugak la dengan aku . . . tak pe ? masa tu aku dah ada telefon bimbit . . .
senang la nak contat dia . . . dipendek kan cerita hubungan kami ok . . .
sampai lah aku dapat tawaran uitm bidang sains . . . gembira gila masa tu . . .
ye la , buat tak gembira ? awek ada ? sambung berlajar pun dapat . . .
alhamdulillah . . .
peh apa yang aku fikir . . . adalah setia . . . tak boleh noty2 . . hahaha
dan dia pulak masuk tingkatan 6 . . . katanya nak buat digree senang .  . .
ok nak cakap apa lagi ? aku sokong je la . . .
dan kami terpisah jauh gila . . . aku di n9 dia dipahang . . .
so contat guna tel je la . . . tapi tak selalu dapat contat ? sebab dia kan sekolah lagi . . . heee . .
so time dia balik rumah je lah contat . . .
dah la dia duduk asrama , adoi ~ . .
tapi aku tetap setia , sebab dia perempuan pertama terima aku , tapi dia dah berapa banyak terima lelaki ? tu aku tak tahu ?
hari demi hari hubungan kami makin teruk ? teruk sangat ?
aku pun dah nak dekat final ?
dah la kelas bi aku selalu ponteng ? patutnya aku kena bar dah ?
dia selalu buat hal ?
sakit kan hati aku ?
aku cuba pertahan kan ?
sampai hati aku sakit sangat ?
air mata pun dah tak larat nak mengalir ?
aku tanya dia ?
dia dah tak suka kat aku ke ?
cakap je la tak payah la nak buat aku macam ni terseksa ?
dia cakap dia stress study ?
dalam hati aku ? ye la aku tak stress lak study . . .
hari demi hari , makin teruk . . .
aku nak final lagi dua hari je . . .
sakit sangat masa tu . . .
kelas langsung aku tak pergi ?
apa nak jadi dengan aku pun tak tahu la . . .
final exam pun bermula . . . aku pun dengan tak study apa2 . . . terus pergi exam dalam keadaan tak terurus . . .
masuk hari kedua aku exam dia tak balas mesej dan tak angkat call aku . . .
lepas tu aku cuba contat abg angkat dia  . . .
kawan baik aku jugak . . . aku suh kawan aku tu tanye dia . . .
dia cakap dia dah tak ada hati dah kat aku . . . bila kawan aku cakap maca tu . . .
terus aku call awek aku . . . dia angkat . . . dan dia terus cakap di dah tak sayang aku . . .
dengan keadaan aku , aku mampu mengalir kan air mata je . . . dan aku cakap kat dia , aku doakan dia bahagia dengan orang yang dia sayang . . .
selesai sudah exam . . . aku pun balik rumah . . . hati masih terluka . . .
tidak lama kemudian . . . result keluar . . . masa tu aku rasakan , macam aku nak mati je . . .
mungkin mati lebih baik . . . dalam hati yang terluka . . . aku dismiss uitm . . . dlam bahasa kasar nya aku kena tendang . . .
masa tu aku rasa pilu sangat . . . sebab ada hati yang terluka , iaitu mak dan ayah aku . . .
hidup aku jadi tak tentu arah ? aku hilang segala nya . .  syukur masih ada keluarga . . . masa tu begitu kuat dugaan hidup aku . . .
kemana aku nak pergi ?
apa yang patut aku lakukan ?
dunia aku dah berakhir ?
macam-macam bermain difikiran ku ?

Tuesday, 8 November 2011

Hakikat Bakal seorang "Isteri"

kisah ni aku ambik dalam forum . .
kisah benar dari seseorang . . .


Saya seorg pelajar universiti di selatan tanah air. Akan mendirikan rumah tangga pada bulan depan. Bakal berkahwin dgn seorng lelaki yg dikenali hampir tiga tahun lalu, dan mengikat tali pertunangan selama hampir 1 tahun bersama beliau. Tunang sy mempunyai pekerjaan tetap di jab govmen di ibukota. Tunang sy merupakan anak sulung dan mempunyai byk tgngjwb sbg sorng abg. keluarganya bukan org senang, hanya membuka gerai makan. Tunang yang saya kenali ini, seorang yg sgt baik di mana pada kali pertama gajinya, dia telah membelanjakan semuanya kpd keluarganya. Malah membeli sebuah kereta utk bapanya. walaupun hakikatnya tunang sy tidak mempunyai kenderaan, malah lesen memandu kereta. dia lebih rela menapak. Pendek kata, dia ingin memlihat keluarganya bahgia dan senang dr sebelum ini yang agak susah.

Sebagai pula bakal seorg menantu sulung, sy amat memahami keadaan ini. Sejak mula sy berkawan dgn dia lagi, sya telah tanam di dlm diri utk cuba belajar menerima semua yg sedia ada pada tunang sy. walaupun sy berasal dari salah satu keluarga di bandar yg terletak di utara, sy tidak kekok utk membuat kerja2 umah, malah memijak kaki di kampung dan sawah bendang tempat tunang sy tinggal. Kerana sya sgt sukakan kehidupan di kampung di mana sblm ini saya tdk pernah ada peluang utk hidup di situ. Bagi saya di mana saja kita, kita tetap sama, manusia biasa. tiada peringkat2 atau darjat antara kita.

Namun sejak akhir2 ini, sy dapati sikap dia agak berubah. Dia nmpak tertekan dgn persiapan utk perkahwinan kami. dia tidak mempunyai simpanan yg cukup utk perkahwinan kami. Utk pengetahuan, pengajian saya walaupun ditanggung oleh pinjaman tetapi makan, minum dan duit tambang balik, semuanya di tanggung tunang. Malah buku2 saya juga. Dia byk berkorban utk saya dr segi kewangan. Kadang2 kami berjimat, dan mengikat perut sekiranya duit mkn cukup2. Kami jarang2 keluar bersuka ria, spt shopping dan berhibur krn kami tidak suka menghabiskan duit dgn sia2. tetapi kami byk menghabiskan duit dgn makan shj. Ibu bapa sy walaupun berkerjaya, mereka tidak mempunyai simpanan utk saya dan adik beradik yg lain. Hakikatnya kami byk berdikari.

Pernah dia membuat pinjaman utk perkahwinan kami. sewaktu itu saya sangka masalah kewangan kami utk majlis perkahwinan kami dah selesai, kerana kami dapat membeli barang2 hantaran dan lain2. Namun, apabila saya selidiki rupanya duit simpanan itu sudah habis. Kerana menghabiskan duit tersebut mambayar hutang keluarganya, membeli barang kpd mereka dan sebagainya. Saya agak terkilan, dan cuba bertanya kenapa secepat itu duit habis. Katanya, duit pinjaman yg diperolehi tidak byk. Kalau waktu sebelum itu sy tahu pinjaman yg diperolehi sedikit, sy tidak akan memintanya membeli barang2 hantaran yg mahal. cukuplah yang murah janji sekadar ada sahaja.

Sekarang sy agak gusar, lagi 3 minggu tarikh perkahwinan kami. X henti2 saya berdoa, moga Allah permudahkan segala urusan kami. saya sebenarnya kalau boleh tidak mahu menyusahkan dia. Saya ingin membuat kenduri yn kecil shj, tetapi saya adalah hanya seorng anak gadis biasa. semua keputusan ibu bapa saya yg lakukan. Saya hanya menurut dan mematuhi mereka. itupun sudah byk saya kurangkan, dari segi brng2 hantaran utk diberikan pada saya. Saya tidak meminta segala kelengkapan spt kasut, beg tangan dan lain2 spt wanita2 lain. saya hanya meminta sebuah al-quran sbg mas kahwin saya, dan brng hantaran yang biasa2 spt sebuah buku, telekung, kain ela..dan makanan. saya tahu, sudah byk dia menghabiskan duit utk saya. saya tidak mahu lagi membebankan dia. Namun apabila sy menegur dia ttg tempoh yg semakin dekat ini, sy selalu dimarahinya. Katanya semua harap padanya. Termasuk persiapan bunga telur pihak perempuan dan mcm2 lagi. Sebenarnya andai sy bekerja, sy tidak akan meminta2 pdnya. sy akan menguruskan segala2 menggunakan duit sendiri. namun siapa lg yg saya boleh harapkan, selain dia. Umpama kini, saya spt meminta2 pdnya. sy rasa malu sgt, umpama maruah sy berterbangan di dana sini. sekarang juga, selalu saya menerima tohmahan ataupun kata2 darinya yg amat menyakitkan hati. tetapi saya telan semuanya dan bersabar. Dia seorg anak sulung. Jadi sy amat faham dgn sikap egonya dan panas barannya. Saya tidak segera simpan semuanya di dlm hati. cepat2 saya buangkan semuanya. Dan berdoa moga Allah memberi kesabaran sentiasa di dlm hati saya dan dia.

Cuma saya agak terkilan bila dia mengukit saya, bapa dan ibu saya sama shj. selalu menyibuk urusan dia dan menyusahkan dia. saya agak terluka. saya x minta semua ini. Adakala saya mahu shj menamatkan semua ini, dan pergi jauh spy dia tidak merasa susah lagi dgn kehadiran saya. Namun saya memikir jauh, maruah keluarga saya dan keluarganya. saya tidak mahu menjadi anak derhaka, tidak mehu menjadi tunang yg tidak tahu mengenang budi.

Demi Allah, apabila saya sudah tamat pengajian nanti dan bakal bergelar seorg guru. Saya akan bekerja. saya akan membantu dia pula. saya akan menanggung dia menyambungkan pengajiannya dan membelikan dia sebuah kereta impian dia. Ini janji saya pada dia, malah saya juga telah bernazar utk melakukan itu pada dia. InsyaAllah..saya mengharapkan itu. Saat saya menulis bingkisan ini, airmata jatuh satu persatu di pipi saya,.berdoa moga Allah memberi saya jalan bagaimana utk menghadapi segala kesulitan ini. Kepada sahabat2 semua, bantulah saya..andai tidak dpat memberi pendapat setakat berdoa utk kami berdua sudah mencukupi..saya sgt menghargainya..berdoalah supaya segala yg kami rancang berjln dgn baik dan allah memudahkannya utk kami..

Wednesday, 2 November 2011

Permainan Angry Bird dimuat turun 500 juta kali...Pak Cik Kayo!



HELSINKI 3 Nov. – Permainan video telefon bimbit, Angry Bird keluaran firma Rovio, kekal menjadi permainan paling popular dengan rekod menunjukkan ia dimuat turun sebanyak 500 juta kali dalam tempoh dua tahun sejak ia dilancarkan.

Ketua Pemasaran Rovio, Peter Vesterbacka berkata, jumlah tersebut merupakan yang paling tinggi berbanding permainan video yang lain sebelum ini.

Angry Bird berada di carta teratas permainan paling popular sejak ia dilancarkan untuk telefon pintar keluaran Apple, iPhone pada pertengahan Disember 2009. – REUTERS



peh x sia-sia aku minat game ni . . .
hehehehe

Kisah Tiga Anak Dara (.^_^.)

Tersebutlah alkisah sebuah keluarga aman bahagia yang dianggotai sepasang suami isteri bersama tiga orang anak dara mereka. Nak dijadikan cerita, ketiga-tiga anak dara tersebut melangsungkan perkahwinan mereka secara serentak…….Maka sedih bercampur gembira menyelubungi hati dan perasaan kedua ibu bapa mereka apabila majlis perkahwinan tersebut selamat dilangsungkan

Apabila ketiga-tiga pasangan bersiap sedia untuk pergi berbulan madu ke tempat haluan masing-masing, kedua ibu bapa mereka pun dengan tegas berpesan supaya mereka tidak lupa untuk mengirimkan berita sepanjang pemergian mereka walau dengan sepatah dua kata. Supaya tidak membebankan setiap pasangan, ibu bapa mereka mencadangkan agar mereka hanya menulis tajuk iklan yang dapat menggambarkan maksud yang ingin disampaikan. Lalu mereka semua pun bersetuju degan cadangan tersebut.

Seminggu selepas mereka semua pergi ke arah tujuan masing-masing, si ibu menerima sepucuk surat dari anak mereka yang pertama, suratnya amat ringkas, hanya perkataan “Nescafe” yang tertera. Si ibu yang cuba menyelami maksud yang ingin disampaikan, tanpa berlengah menyemak iklan “Nescafe” di akhbar yang berbunyi “Nikmatnya tak terhingga“, maka fahamlah si ibu akan maksud yang ingin disampaikan…..

Selang seminggu selepas itu, mereka menerima sepucuk surat dari anak mereka yang kedua pula, suratnya juga pendek, hanya berbunyi ” Standard Chartered Bank”. Apabila disiasat dengan lebih lanjut, iklan Standard Chartered Bank rupanya bermaksud “Besar, Teguh dan Peramah“, maka tersenyumlah kedua orang tua tersebut….

Seperti lazimnya mereka pun tertunggu-tunggu akan berita dari anak ketiga mereka, namun minggu demi minggu tidak juga mereka menerima sebarang khabar berita. Mulanya mereka agak risau namun setelah hampir dua bulan berlalu, mereka akhirnya menerima sepucuk surat yang amat dinananti-nantikan, suratnya juga amat ringkas, hanya tertulis perkataan “MAS”. Mulanya mereka agak hairan kenapalah anak mereka mangambil masa yang lama sangat untuk menulis perkataan “MAS” namun setelah membaca iklan MAS di surat khabar, mereka pun tersenyum. Di surat khabar, iklan MAS berbunyi,”Tiga kali sehari, tujuh hari seminggu…“

Tuesday, 1 November 2011

♥♥ bila perempuan menangis ♥♥

Pernahkan anda tertanya-tanya kenapa seorang perempuan menangis hanya kerana seorang lelaki? Mungkin sebab anda sudah terbiasa dengan auta bahawa perempuan memang suka menangis...

Seorang perempuan takkan menangis dengan mudah, tetapi hanya apabila dia mula menyintai anda, dia mula merendahkan egonya untuk anda semata-mata kerana anda.
... ...
Apabila dia menangis di hadapan anda,
Apabila dia menangis kerana anda,
Pandanglah matanya,
Bolehkan anda rasakan apa yang dia rasa?
Pernahkah anda CUBA untuk memahami apa yang dia rasa?
Fikirkan…
Berbaloikah dia menangis,
Dihadapan anda,
Hanya kerana anda?

Dia menangis bukan kerana dia lemah,
Dia menangis bukan kerana dia kasihan atau simpati,
Dia menangis,
Kerana dia tidak lagi mampu untuk menangis didalam hati,
Kesedihan yang dirasainya menjadi semakin berat untuk disimpan.

Guys,
Cuba ambil masa untuk berfikir,
Jika si dia menangis hanya kerana anda,
Mungkin sudah tiba masanya anda fikir kembali di mana silap anda,
Kerana hanya anda tahu jawapannya.

Fikirkan,
Kerana suatu hari nanti,
Ianya mungkin terlalu lambat untuk menyesal,
Atau terlalu lambat untuk mengucapkan “maafkan saya…”

Guys, kalau seorang perempuan menangis kerana anda, janganlah anda membiarkan dia menangis keseorangan. Beradalah disisi dia, menemani dia, kerana dialah yang akan setia dengan anda sehingga akhir hayat anda.

Guys, kalau seorang perempuan menangis kerana anda, janganlah anda meninggalkan dia selagi dia masih memerlukan anda. Kerana anda akan merosakkan hidup dia.

Guys, jangan pernah mengungkapkan rasa cinta anda kepada seorang perempuan selagi anda belum benar-benar yakin dan sedia untuk bercinta. Kerana anda hanya akan membuatkan si dia menangis dan sengsara...Mudah bagi seorang perempuan untuk berpura-pura melupakan cinta lamanya terutama cinta pertama, tetapi bukan mudah untuk membuang parut dalam jiwanya...

kisah cinta sedih


Bf : Kita main satu game nak tak ?
Gf : Game apa ?
Bf : Mcam ni , esok awak tak paya contact saya . Mksudnya tak paya text call or apa apa yng berkaitan lah . Saya pun buat mcam tuu dkat awak okay ? Kita tgok spea menang .
Gf : Okay !

Esoknya , si Gf terpksa lah than rindu dkat Bf . Mengenangkan yng ni satu permintaan , si Gf cuba kuatkan hati .

Keesokkan harinya , si Gf call si Bf . Tapi tak dijwab . So si Gf pegi dkat ruma Bf dia . Di luar ruma ,rmai orng . Dia mula rasa pelik then trus msok ke ruma . Sekujur tubuh terbaring kaku di tnga ruma . Dan tubuh tuu adalah jasad si Bf yng dah meninggal . Mak si Bf pun bagi surat dkat GF .
Surat yng bertulis :

Sayang , smlam awak dpat hdup sehari tnpa saya . Saya pasti esok dan seterusnya pasti awak dpat hdup bhagia tnpa saya . . .

motif :- hargailah seseorang jika ia masih ada . . .sebelum terlambat . . .

harapan ibu bapa hancur (Tempat letak kereta sasaran remaja lepas nafsu)

SHAH ALAM: Persekitarannya yang sunyi tanpa pengunjung, terutama pada hari bekerja, menjadikan kawasan tempat letak kereta bertingkat di atas sebuah pasar raya besar di Seksyen 7, di sini, sebagai sasaran remaja untuk melampiaskan nafsu bersama pasangan.

Tinjauan Sentral pada lewat malam mendapati, beberapa kereta diletakkan berjauhan bagi mengelakkan perbuatan maksiat mereka dihidu oleh orang awam.
Sentral turut dimaklumkan, kawasan tempat letak kereta itu menjadi sarang maksiat berikutan tiada pengawasan pihak berkuasa di tempat itu.
Seorang penduduk yang hanya mahu dikenali sebagai Aida, berkata kegiatan remaja yang sebahagiannya adalah pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) itu sudah berlarutan sejak dua tahun lalu.

Katanya, kawasan itu menjadi pilihan pelajar kerana ia lebih dekat untuk ke kuliah.

"Ramai pelajar menjadikan kawasan tempat letak kereta itu tempat melepaskan rindu dan akibat tiada pengawasan serta kawalan, mereka tidak takut dan menjadikan aktiviti itu sebagai sesuatu yang biasa.

"Mereka bukan saja melakukannya pada lewat malam, waktu siang pun selalu ada," katanya.
Seorang penduduk yang enggan dikenali turut menyarankan supaya kegiatan pelajar tidak bermoral itu dibongkar.

Dia yang membuka perniagaan alat tulis di kawasan itu berkata, sehingga kini, tiada mana-mana pihak menggempur kawasan maksiat itu yang tidak lagi menjadi rahsia bagi sesetengah penduduk di sini.

"Saya sedih kerana ibu bapa meletakkan harapan tinggi kepada anak-anak, tetapi mereka melakukan perkara yang boleh merosakkan masa depan sendiri tanpa berfikir kesan bakal dihadapi," katanya.


kata - kata dari aku . . .

adakah ibu bapa mereka melahirkan mereka untuk mereka menambahkan dosa pada ibu bapa mereka . . .
tahukah mereka ? . .
betapa susah nya untuk membesarkan seorang bayi menjadi seorang anak dewasa . . 
tapi bila dewasa . . .
bukan mereka ingin membalas jasa ibu bapa mereka . . .
malah membalas dengan menambah dosa pada ibu bape mereka . . .
wahai anak . . .
mengertilah . . .
tanye pada diri . . .
mengapa aku di lahirkan ?
mengapa aku berada didunia ini ?
adakah aku dilahir untuk dimasukkan ke neraka dengan apa yang aku lakukan ?
fikirkan lah ?
sesungguhnya anda membentuk sesuatu corak dikain yang bersih ?
cantik akhlak maka cantik la corak itu . . .
renung2kan lah . . .


Monday, 31 October 2011

kisah cinta yang terpendam

Ini merupakan sebuah kisah yang mungkin akan membuatkan anda melihat betapa pentingnya kita hidup seolah-olah setiap hari merupakan yang terakhir buat kita...

Ada seorang pemuda yang dilahirkan dengan penyakit kanser yang tiada penawarnya. Kita namakannya sebagai A. Dia kini berusia 17 tahun dan dijangka menghembuskan nafasnya yang terakhir bila-bila masa sahaja. Disebabkabn oleh keadaannya itu, dia hanya terperuk di rumahnya, di bawah penjagaan ibunya. Pada suatu hari, dia membuat keputusan untuk melihat dunia luar setelah sekian lama. "Sekali pun, cukuplah atau mungkin ini yang terakhir, tidak mengapa," kata hatinya. Setelah memaklumkan kepada ibunya dan ibunya bersetuju. A tidak pergi jauh, hanya berjalan sekitar deretan kedai berhampiran rumahnya.

Tiba-tiba A berhenti di hadapan sebuah kedai muzik. Seraya dia menjengukkan kepalanya ke dalam, A terpandangkan seorang gadis yang sungguh cantik, lebih kurang sebaya dengan umurnya. Mungkin inilah yang dinamakan cinta pandang pertama. Kaki A terus melangkah masuk.

Dia terus maju ke kaunter di mana gadis itu sedang berdiri. Si gadis melemparkan senyuman yang sungguh manis kepada A sambil bertanya: "Boleh saya bantu?". Di dalam kepala A hanya ada senyuman paling manis pernah dilihatnya selama 17 tahun ini. A tergamam buat seketika sebelum menjawab dengan nada suara yang agak bergetar (gagap): "Saya nk beli CD".

Tangannya pantas mengambil sekeping CD yang sempat tercapai oleh tangannya. Dia kemudiannya menyeluk saku mengeluarkan wang utk bayaran. "Awak nak saya balut ke?" soal gadis tu lg bersama senyuman yg tdk lekang dibibirnya. A hanya mampu mengangguk. si gadis meminta diri untuk ke bilik belakang. Sekali lg A menganggukkan kepalanya. Sejak hari itu, saban hari A akan berkunjung ke kedai tersebut. Dan setiap hari itu jugalah, dia akan membeli CD yg dibalut cantik
oeh gadis itu. A pula, sekembalinya ke rumah tidak pernah membuka CD-CD yg dibelinya itu dan
hanya menyusun di atas rak.

Lagipun, CD-CD tersebut cuma alasan A untuk bertemu gadis itu. A seorang anak muda yang sangat pemalu. Walaupun dia mencuba sedaya upaya untuk memberanikan diri mengajak si gadis keluar, namun lidahnya kelu. Ibu A perasan dgn apa yg berlaku dan sentiasa memberikannya galakan.

Pada suatu hari, A nekad. Seperti biasa, dia keluar ke kedai muzik itu dan membeli Cd dan si gadis akan membalutnya cantik-cantik. semasa si gadis sedang sibuk membungkus Cd tersebut di
bilik belakang, A meninggalkan nmbr telefon di atas kaunter sebelum cepat-cepat keluar dari situ.

Keesokan harinya, A tidak bertandang ke kedai seperti kebiasaannya. Lantas, si gadis cuba
menghubungi menggunakan nombor telefon yg si A tinggalkan semalam.Si ibu yg menjawab
pnggilan itu. Gadis penjual Cd di kedai muzik! Si gadis meminta utk bercakap dgn anak lelakinya
dan si ibu mula menangis.
Gadis itu bertanyakan apa yg telah berlaku? "Tidakkah kamu tahu, dia telah meninggal dunia semalam?" Untuk sekian lama, yg ada hanyalah diam yg panjang. Pd sebelah petangnya, ibu A memasuki bilik anaknya kerana begitu terkenangkan A. Dia membuka almari dan terperanjat melihatkan Cd-cd yang berbalut kemas tanpa satu pn darinya yang dibuka.

Hatinya tertanya-tanya. Dan utk meleraikan persoalannya itu,ibu membuka salah satu daripadanya. Sebaik sahaja dia mengoyakkan balutan itu, si ibu ternampak sehelai kertas kecil yang diselitkn di dalamnya.

Kertas tersebut tertulis "Hai! awak ni cute lah. Kalau boleh, saya ingin berkenalan. Itupun kalau
awak sudi. -Sofea"

Si ibu mula meraung setiap kali dia membuka Cd-cd tersebut, satu demi satu sehinggalah habis
kesemuanya. Tiap satu darinya mengandungi helaian kertas yg tertulis mesej serupa.
"Hai! awak ni cute lah. Kalau boleh, saya ingin berkenalan. Itupun kalau awak sudi.- Sofea"

Sunday, 30 October 2011

PERLUKAH AKU BERSENDIRIAN . . .

perlukah aku bersendirian . . .
sebab hidup yang aku jalani terlalu sunyi . . .
penuh dengan liku2 kehidupan yang aku sendiri tidak tahu apa ?
aku kuat untuk hadapi atau tidak . . .
aku merasakan hidup aku macam tidak ada apa-apa makna . . .
kadang-kadang aku cuba untuk ambik berat pada orang yang paham aku . . .
tidak bermaksud apa-apa . . .
cuma aku ingin menjaganya . . .
kerana tidak semua dapat paham aku . . .
jika ia tersalah anggap . . .
tentang aku . . .
aku minta maaf la . . .
aku tiada niat untuk ganggu dia . . .
sekadar bertanya khabar atau pun perkembangan semasa . . .
tapi entah la . . .
aku takut dia fikir aku ni apa pulak . . .
perlukah aku sepi je tanpa berita . . .
orang yang aku sayang pun senyap menyepi . . .
biarkan aku sendirian . . .
kadang-kadang aku ini terfikir , mungkin aku tidak layak disayangi dan difahami . . .
entah la . . .
aku buntu  . . .
baru ni aku pergi bercuti dengan keluarga aku sekali . . .
tapi aku seolah-olah tiada di tempat bercuti tu . . .
jiwa aku melayang . . .
jiwa aku kosong . . .
kenapa aku harus rasa begini . . 
perlukah aku teruskan semua ini . . .
aku dah tidak larat hidup dalam hipokrit . . .
pura-pura happy . . .
hurm . . . .
ya allah . . .
hamba mu ini tidak kuat lagi ya allah . . .
aku rasa mcam hidup aku dah tiada life . . .
apa yang aku cari dalam hidup aku sebenarnya . . .
perlukah aku menyepi . . .
biarkan diriku bersendirian . . . 
atau teruskan dengan kepura-puraan . . 
seolah-olah aku bahagia  . . . 
bahagia ke aku ?
entah la . . .
hidup tiada noktah . . .
kecuali mati . .  .

Saturday, 22 October 2011

sebelum aku terlupa ?

aku ada satu cerita sebelum aku terlupa . . .
ni kisah benar . . .
masa aku kat sekolah dulu . . .


ada member aku mak dia meninggal masa tu . . .
sedey gila bila aku degar kata2 dia . .
serius sedey yang teramat . . .
pilu beb . . .


dia cakap . . .
mak jangan la pergi . . .
adik rindu kat mak . . .
mak adik janji adik akan dengar bila mak berleter (marah) . .
mak adik rindu nak dengar mak marah adik . . .
dulu adik buat tak tahu je mak marah adik . . .
mak adik sunyi sangat . . .
dulu adik tak suka bila mak berleter . . .
sekarang adik nak dengar sangat mak berleter . . 
adik rindu mak . . .
adik sunyi . . .
kenapa lah adik tak hargai bila mak berleter . . .
sekarang tak ada sape nak berleter kat adik . . .
adik sunyi mak . . .
mak kalau mak masih ada . . .
adik nak dengar mak berleter . . .
adik tak buat tak tahu . . .
mak andai masa boleh putar balik ke zaman lampau . . 
adik akan putar mak . . .
mak adik sayang mak . . .


masa aku baca apa yang kawan aku tulis . . .
menitis beb air mata aku . . .
betapa kita lupa . . .
leteran yang sering mak kita lemparkan . .
adalah sesuatu yang amat berharga . . .
berharga dari emas . . .
jangan lah bila ia sudah tiada baru kita nak hargai . . .


mengertilah  . . .
bila seorang ibu marah atau buat sesuatu yang tidak menyenangkan kita . . .
sebenarnya itu adalah sesuatu yang terbaik untuk kita . . . 

Friday, 21 October 2011

kenapa ? . .

kenapa kadang2 orang susah nak paham kita . . .
kenapa semua orang cakap kita hapy . . .
hari ini aku rasa sedey sangat dengan hidup aku  . . .
aku tak tahu kenapa ?
tapi tiada siapa yang mengerti ?
tiada siapa ambil peduli ?
sebab masing ada masalah sendiri . . .
aku rindu sangat dengan mak , ayah dan keluarga aku dekat kampung . . .
walau pun baru 3 minggu aku tak balik . . .
aku sedey sangat . . .
sebab masa aku sedey diorang tak ada disisi ku . . .
kerana diorang lah yang memahami aku . . .
aku rindu sangat diorang . . .
aku rindu suasana kampung . . .
aku tak suka suasana bandar . . .
walaupun dekat bandar . . .
semua ada ? ( bak kata orang )
tapi bagi aku . . .
kat bandar banyak kekurangan  . . .
tiada apa pun yang istimewa . . .
aku nak sangat balik kampung . . .
nak jumpa family aku . . .
aku rindu kat diorang sangat2 . . .
diorang la yang memahami aku sepenuhnya . . .
sebab aku anak diorang . . . 
sebab aku lihat dunia . .
aku dah bersama diorang dalam perut ibuku . . .
darah diorang ada mengalir dalam tubuhku . . .
dulu masa aku kecik diorang selalu ada dengan aku . . 
bila bila dah besar .  . .
aku terpaksa merantau . . . 
untuk diri aku dan keluarga aku . . 
tapi dalam masa yang sama . . .
aku tak sanggup  nak berjauhan dengan keluarga aku . . .
bila aku merantau terlalu banyak kisah hidup yang aku lalui . . .
macam2 dugaan aku tempohi . . .
kadang2 aku rasa macam dah tak sanggup nak hadapi semua ini . . .
demi keluarga yang membesarkan aku dari tapak tangan aku sebesar dua jari . . .
sampai aku besar . . .
dan kenal apa itu kehidupan dan dunia . . .
kadang2 aku terfikir . . .
kalaulah diorang tak ada mcam mane hidup aku . . .
baru berjauhan 3 minggu je . . .
aku dah rasa mcam ni . . .
aku tak tahu kenapa ?
bila aku balik kampung ?
aku lihat mereka ?
aku lupa segalanya masalah yang aku tanggung ?
ya-allah betapa besarnya engkau ciptakan pertalian anak dan ibu bapa . . .
tapi aku tak paham kenapa anak remaja sekarang ramai yang derhaka pada ibu bapa nya . . .
kadang2 aku kecewa melihat remaja sebegitu . . .
sejahat mana pun ibu bapa kita . . .
dia tetap ibu bapa kita . . .
tanpa mereka ?
siapa kita kat dunia ni ?
tanpa mereka ?
kenal kah kita erti semua kehidupan ?
kita patut bersyukur ?
kerena mempunyai ibu bapa ?
dan kita tidak dilahir kan tanpa ibu bapa ?
dan kita dilahir kan dalam keadaan yang sempurna ?
cuba kita bayang kan jika kita di lahir kan di tong sampah ?
tidak tahu ibu bapa ?
hargailah mereka jika anda merasakan yang anda seorang anak dan hamba dimuka bumi ini . . .
jangan terlambat melakukan sesuatu yang baik . . .
ingat kita pun akan menjadi mak mahupun ayah suatu hari nanti  . . .
dan masa tu lah . . .
kita akan mengerti betapa susah nya menjadi seorang mak mahupun ayah . . .
hargailah ibu bapa kita seadanya . . .
selagi mereka masih bernafas . . .


renung2kan . .

Tuesday, 18 October 2011

KETENANGAN ?










apa kah yang dimaksudkan dengan ketenangan ye . . .
mungkinkah ketenangan datang dari harta yang banyak ?
mungkinkah ketenangan datang bila kita dapat apa yang kita nak ?
dan adakah ketenangan datang dengan sendiri ?
paham kah kita apa yang dimaksud kan dengan ketenangan ?
perlukah kita mencari nya ?
atau ianya datang dengan sendiri ?
pentingkah ketenangan dalam hidup seseorang ?
bila ketenangan tiada dalam hidup kita ?
apakah yang kita sering ?

mungkin kita akan sebut ?
ya ALLAH apa dosa aku ?
kenapa aku diuji sebegini ?
perlukah aku diuji sebgini ?
yang ALLAH aku dah putus asa dengan hidup aku ?
kalau macam ni lebih baik ENGKAU ambik je nyawa aku ?
aku tidak sanggup lagi di himpet perasaan sebegini ?
aku tidak kuat lagi diuji sedemikiam ?
aku hamdaMU yang lemah ?

pelukah kita keluarkan kata-kata sedimikan rupa ?
perlu ke ? persoalannya ?
apa yang kita nak sebenarnya dalam hidup ?
senang ?
banyak harta ?
kebahagian ?
adakah semua itu yang kita inginkan ?
tidak kah kita patut bersyukur apa yang terjadi pada kita ?
tahu kah kita ?
bahawa setiap manusia pasti akan duji dan menerima keperitan hidup ?
sebelum kita mendapat ketenangan dalam hidup ?

jangan lah kita menyalahkan sesuatu ?
yang datang dari kelemahan kita ?
dan jangan kita salahkan nasib hidup kita ?
apa bila kita duji ?
percaya lah !
apabila kita ingin sesuatu yang terbaik dari hidup kita ?
kita pasti diuji dengan perbagai masalah ?
dan masalah itu yang mematangkan pemikiran ?
tidak perlulah kita mengeluarkan kata-kata yang negetif ?
tapi sebalik nya kita bersyukur apa yang kita lalui ?
sebab kita masih diberi nikmat hidup . . .
insya-allah apabila kita bersyukur dengan hidup kita . . 
pasti ada ketenangan dan mungkin hari esok akan lebih baik dari hari ini . . .

fikirk-fikirkanla . . .
renung-renungkan dengan mata hati yang suci . . .
kita pasti menemui , apa yang terjadi pasti itulah yang terbaik untuk kita . .  .

Saturday, 15 October 2011

siapa lagi setia ?





serius bila aku tengok video ni balik ?
baru lah aku mengerti apa itu kesetian ?
hargailah kesetiaan seseorang dalam hidup kita . . .
betapa penting nya kesetiaan dalam sebuah ikatan  . . . .