Monday, 14 November 2011

cerita kehidupan seorang lelaki dalam percintaan bahagian 4

sehari aku tidak ke kelas ? apa nak jadi dengan aku ni ? . . . dalam sehari aku tidak hadir ke kelas , dalam sehari tu jugak lah aku tenangkan diri di tepi pantai . . .
angin yang berhembus ? bunyi ombak yang yang sesekali hadir , membuatkan jiwa aku merasa tenang ? . . .
disitu lah aku dapat tenangkan jiwa aku . . . sehari suntuk aku tak makan ? tiba-tiba rasa kenyang makan angin di tepi pantai . . .
lalu aku terfikir ? tak akan aku nak musnah kan jiwa aku dan masa depan aku sekali lagi ? . . . aku buntu , aku rasa macam hidup aku dah tak bermakna ? 
perlukah aku menerus kan hubungan ini ? hati kecik ku berkata . . . lalu hati aku berkata lagi ? . jika aku henti kan hubungan ini , aku akan jatuh lagi sekali . 
sebab aku teramat menyayanginya . . . salah sape kah ini sebenarnya ? haruskah aku berdiam diri sahaja . . . atau aku tunduk kan ego aku ? ego kah aku bila aku berdiam diri ?
macam-macam bermain diminda ? adakah ini suratan hidup aku . . . arghhh !!! kenapa semua ini terjadi pada aku ? . .
lalu lama juga untuk aku buat keputusan . . . tiba-tiba aku terfikir , biarlah aku yang mengalah ? biarlah aku yang meminta maaf padanya . . .
aku pun pergi ke bandar ? lalu untuk mencari sesuatu untuk dijadikan tanda aku minta maaf . . . masa aku di bandar dan masuk mall . . .
aku ternampak cincin silver . . dalam hati lawa gak cincin ini . . . awek aku pun putih masuk kot dengan cincin warna silver ini ? hati kecil , ketawa kecil sambil membayangkan cincin dijari dia . . . aku dapat bayangkan mesti comey . .
tapi tak pernah tengok la pulak dia pakai cincin . . . suka ke dia ek cincin ini ? hati pula mula keliru . . . sedar tak sedar aku dah mehampiri kedai itu . . . hehehe
yang buat aku sedar nya . . . bila dua orang perempuan tegur aku , ye cari apa ? . . . aku pun main cakap je ? nak cari cincin . . . dia tanya lah ? untuk apa dan siapa ?
aku cakap untuk perempuan . . nak bagi hadiah . . . perempuan tu pun berkata ? ni mesti untuk awek kan ? merah kejap pipi aku . . .mujur la penjual tu tak perasaan  . . .
sebab aku ni kulit kuning langsat . . bukan putih , so tak nampak la kan . .  heehe . . pastu dia tanya aku ? saiz berapa ye cincin ? aduh , kantoi pulak kat situ . . .
aku mana la tahu ? aku tak pernah pakai cincin ? dan seumur hidup aku . . . tak tahu pulak ? cincin ni main saiz . . . malu siot aku . . aku cakap je tak tahu . . .
tapi jari dia kecil-kecil , comey-comey . . dia pergi bagi saiz 14 . . . aku on je la , sebab tak pernah lak aku ukur jari awek aku . . hehehe . .
aku pun ambik la saiz 14 . . lepas tu , aku pun balik la ke asrama poli aku . . dah la aku balik malam . . . puas aku suruh member aku cover aku masuk dalam .  .
dah macam budak jahat pulak aku rasa masa tu . . pada keesokan harinya aku pergi kelas . . . mula-mula masuk kelas aku buat bodoh je . ..
dia pun buat tak tahu je . . aku pun taku tahu nak cakap apa lagi , lepas je abis kelas aku kejar la dia . aku tahan dia , dia lari jugak . . . aku cakap , aku minta maaf . . .
aku ada benda nak bagi pada dia . . . aku bagi kotak tu . . . awak ambik la kotak ini , ini tanda maaf saya pada awak , saya janji saya tak contat kawan baik awak lagi . . .
dah la , tak yah la mara lagi , saya minta maaf ? bukan saya curang kat awak , awak nak buat saya dan hukum saya macam ini . . .
lepas tu . dia pergi macam tu je lepas ambik kotak tu . . . hancur hati aku rasa . . . rasa macam tak dihargai . . aku pun pulang la , ke asrama . . . tak lama telefon aku berbunyi . . .
ada sms masuk . . . aku pun buka la , buka-buka dia antar mesej . . dia cakap terima kasih bagi dia hadiah . . . aku pun , senyum sampai telinga . . . hehehe usaha aku berhasil . . .
tapi kan cincin tu longgar . .aduh , aku pun pergi jumpa dia petang tu nak ambik balik cincin tu , nak pergi tukar ? sebab boleh tukar lagi . aku pun apa lagi bergegas la naik motor pergi bandar tu . . .
sejam jugak la , perjalanan aku nak sampai bandar tu . . . pergi balik dua jam  . . . aku pun tukar saiz kecil sikit saiz 12 . . rupa-rupa nya bila aku balik cuba kat jari dia ? sama jugak longgar jugak . . .
tapi sikit je la . dia cakap ok . aku pun ok la . . . sebab dah tak larat nak ulang balik , g bandar tu . . letih tau naik motor ni . . lepas dari tu hubungan kami bertambah baik . . .
hari demi hari aku bahagia dengan diri . . . kalau gaduh kecik-kecik tu biasa la . . . tapi tiba-tiba ada satu hari tu dia berdiam diri ? aku pelik ? aku tanya dia kenapa ?
dia senyap je . dia buat tak tahu , aku mesej tak balas ? aku call tak angkat ? dalam kelas tanya ? dia diam je . . aduh !!! asal pulak ini ? asyik aku je yang salah ni . . .
salah apa pulak aku buat ni ? . . . aku ni mula la ? tak boleh susah hati sikit ? semua orang aku nak tanya ? . . akhir sekali aku tercontat kawan baik dia ? nak buat macam mane dah tak ada pilihan ?
rupa-rupa nya dia cemburu . . . tapi aku dah cakap awal lagi dengan kawan baik dia jangan bagi tahu dia ? belum sempat reda kes cemburu tu ? aku tersalah antar mesej ? aku nak antar kat kawan baik dia ? cakap terima kasih . .
tapi tersend kat dia . . . aduh , mesti habis aku kali ni . . memang habis pun . . . terus dia cakap aku ini penipu ? dalam hati aku ? salah aku ke ini ? tapi dia cakap aku penipu pulak ? sebab aku pernah janji tak nak contat kawan baik dia tu ? tapi aku contat jugak , itu pun sebab risau pasal dia ?
kali ini aku betul2 redo . jiwa aku kusut . aku nak bawak motor dan pergi jauh pun aku tak mampu dah akhir sekali aku pergi tasik dekat dengan asrama aku . . . tiba-tiba masa aku fikir tentang semua ini ?
hujan pulak turun dengan lebat . . lebat sangat , aku malas nak berteduh . . . aku duduk je tepi tasik , bertemankan hujan . kerana masa tu hujan tu , betul-betul memahami aku . air mata aku turun mengalir laju , dia pun turut turun dengan lebat . . .
kali ini aku betul-betul buntu . . . tiada lagi jalan keluar . . . akhir nya aku balik asrama dalam keadaan basah habis . . pulang je aku ke bilik ? tengok-tengok kawan aku semua sedap tidur . tapi aku ? macam ini ? . malam tu aku demam . . . main hujan sehari suntuk , buat tak demam . .
aku redo je la . . . keesokkan hari nya aku tidak hadir ke kelas . . . sebab tak larat . . . dalam keadaan aku tidak larat . . hanya yang mampu aku buat , aku tidak henti-henti minta maaf . . . tidak henti call walau pun dia tak angkat . . . kalau tak silap aku . . adalah seratus lebih aku buat call kat dia ?
tapi sia-sia ? sebab satu pun dia tak balas ? mungkin disebabkan hati dia sakit sangat ? sebab aku tipu dia ? cakap tak nak contat kawan baik dia ?  . . . tapi salah ke aku ? . . hari demi hari aku pergi kelas tak bertegur dengan dia . . . dan macam itu jugak . . . hari demi hari aku tidak pernah berhenti untuk mesej meminta maaf . ..
sampai lah satu masa tu ? dia balas mesej . . . suruh aku berambus dari hidup dia . . . hati aku saki sangat ? tapi dalam masa yang sama aku degil ? aku mesej jugak minta maaf . . .
sampai lah beberapa minggu dia maaf kan aku . . . tapi dia dah susah untuk mempercayai aku . . . sampai la satu masa aku cakap , perkara yang betul pun dia tidak percaya pada aku  . . .
aku redo . . . sebab mungkin silap aku . . . selepas dari peristiwa itu , aku pasrah pada yang ESA . . . aku terus kan pelajaran aku . . .
alhamdulillah . .  walau pun macam-macam dugaan aku tempoh . . . aku berjaya . . . aku dapat anugerah perlajar cermelang . . . dia pun dapat jugak . . . sama-sama gembira masa tu . . .
sampai lah satu masa ? tiba saat praktikal ? dia suruh aku praktikal kat tempat dia ? tapi aku tak ada duit untuk praktikal dekat tempat dia ? ye la . . .
cuba bayang kan ? nak sewa rumah lagi ? berlanje makan lagi ? elaun yang dapat pun berapa je untuk budak praktikal ? mampu ke aku nak tampung semua tu ?
walaupun dia cakap dia nak bantu aku ? tapi aku bukan orang senang ? . . tak mampu aku rasa nak hadapi semua tu ? aku pun nak jaga hati dia ? aku suruh dia minta tempat sama dengan dia minta ?
kalau dapat aku pergi ? kalau tak dapat aku praktikal kat tempat sedara aku ? tapi dia macam nak marah aku dan merajuk ? dia tak balas mesej aku dan tak angkat call aku ? . . .
aduh !!! apa aku buat semua nya salah tak kena ? apa yang salah nya aku ini ? . . . aku ni bukan orang senang ? kalau boleh aku nak praktikal dekat dengan rumah aku je ? . . . nak senang lagi aku nak praktikal kat rumah aku je . . .
tapi dia tak paham ? dia ingat aku nak pergi berpoya-poya dengan perempuan lain . . . aduh !!! tahu la aku pernah tipu dia ? tapi tak akan sampai macam ini aku kena hukum ?
lagi sekali aku buntu ? 


dia pulak berusaha carikan aku tempat praktikal , kat tempat dia ? apa yang harus aku lakukan ? aku buntu ? sampai bil telefon dia abis limit , semata-mata nak cari kan aku tempat praktikal ?
aku makin buntu ? aku jadi sebe-salah sebab sedara aku suruh aku praktikal dekat ofice dia ? mana satu aku nak buat pilihan ini . . . aku buntu ? buntu sangat ? habis la aku . . . tersepit di antara cinta dan kerjaya ?
mana harus aku pilih ? intan atau permata ? . . . pilih tempat praktikal pun ibarat memilih intan atau permata masa tu . . .
dalam masa yang sama ? aku dapat panggilan dari syarikat mana , aku sendiri tak tahu ? rupa-rupanya dari syarikat tempak awek aku . . . aduh ! sakit aku nak jawab apa ni . . . sebab resume aku diterima oleh syarikat tu ?
mati aku ? tapi yang paling penting , tahu tak apa aku lakukan ? . aku tanya syarikat tu ? elaun macam mana ? berapa kira ? . . . lantak la , syarikat tu nak anggap aku ini jenis macam mane ?
mata duitan ke ? last syarikat tu cakap senang je ? ada job ada la elaun ? . . . dalam fikiran aku . . tak ada job ? tak ada la elaun ? aduh ? susah jugak macam ni . . hehehe . . .
aku pun bagi la tahu awek aku ? aku dapat tempat pratikal kawasan dia ? tapi ada job baru ada elaun ? . . aku pun terus la cakap ? susah la macam tu ? kalau tak ada job ? orang nak makan apa ? aku bahasa kan diri aku dengan dia orang . . . hehehe . . . 
dia cakap pergi je la . . . nanti dia tolong la , dalam hati aku ni ? aku bukan jenis yang suka menyusah kan orang lain ? . kena pulak perempuan ? tak akan aku nak makan duit dia ? .
macam dayus la pulak aku ini . . aku dah buntu ? tarikh lapor diri untuk praktikal semakin hampir ? kemana ya aku nak pergi ? . . . hari demi hari aku memikirkan nya . . . sampai la satu hari , sedara aku dari kuala lumpur datang rumah aku . . .
aduh ? . . kenapa pulak ini ? jangan-jangan dia nak ambik aku bawak g kl , dan praktikal dekat ofice dia . . . macam - macam aku rasa kan . . . perasaan bersalah makin menghantui aku . . . mana satu ini aku nak pergi . . .
argghhhhh !!! kalau berterusan aku boleh gila macam ni . . . hati kecil aku berkata ? kenapa la tak dapat tempat praktikal dekat rumah aku ini . . . aku dah mohon dah . . . tapi tiada jawapan pun . . .
kalau dapat dekat sini kan senang . . . betul-betul adil la kan ? aku duduk tengah ? sana aku tak pergi dan disana pun aku tak pergi . . . tapi tiada sebarang jawapan . . . ini yang buat kan aku lagi serabut ni . . . aduh !!!
sekarang ni . . . aku tahu cakap aduh je la . . . nak cakap lain tak tahu dah . . . apa patut aku lakukan ? untuk menjaga semua hati . . . kalau boleh aku nak jadi lilin . . . 
biarlah aku membakar diri aku ? janji hati orang yang aku sayang gembira dengan ada nya aku ? . . . tapi aku tak mampu untuk menjadi seperti lilin . . .
dan aku juga tak sanggup luka kan hati sapa-sapa . . . walau pun hati aku terluka . . . aku rela . . . bagi aku , aku lahir ke dunia ini untuk buat hati orang gembira ? . . . aku lahir ke dunia untuk dia orang . . .
apa patut aku buat ni ? . sedara aku suruh ajak ikut dia balik kl terus , walau pun cuti aku ada lagi dua minggu . . . dia suruh aku keje dulu kat ofice dia sementara tunggu untuk lapor diri praktikal . . .
aku tak ada pilihan , terpaksa menurut . . . sebab kenang kan jasa dia membantu aku dan keluarga aku . . . aku sekarang seolah-olah di telan mati mak , di luah mati bapak . . .
aduh sakit nya aku rasa . . . tapi , aku tak mampu nak buat apa-apa ? memang tak ada daya aku untuk membuat keputusan . . . kadang-kadang aku rasa hidup aku ditentu kan oleh orang . . . bukan diri aku sendiri . . .
ibarat orang cakap macam dah tak ada pendirian hidup . . tapi tak bermakna aku tak ada pendirian hidup . . . aku ada pendirian hidup , tapi keadaan yang mengawal aku sekarang ni . . . aku terpaksa akur . .
aku pun tiba lah di kl . . . bagi aku kl macam neraka , sebab aku tak suka life kl . . . maklum la orang kampung . . . entah lah , orang cakap kl ini best ? tapi bagi kl ini bosan . . . biasalah setiap orang lain kan ?
aku suka suasana kampung . . . walaupun tak ada mall . . .tapi aku rasa tenang , udara pun segar , sedap je kalau hirup udara nya . . . mata memandang pun tak ada la semak . . . cukup lah sekadar ada keperluan hidup  . . .
aku pun dah tanam azam , kalau dah kerja nanti aku nak beli rumah kat melaka , kawasan kampung ? dan yang peting tepi laut . . . alamak , tak sedar pulak aku ? dah berkhayal jauh tadi . . .
keesok kan hari nya aku pergi kerja dekat ofice sedara aku . . . awek aku still tak balas mesej dan angkat call aku . . . hari demi hari aku berada di kl . . . dan hari demi hari jugak lah awek aku tak balas mesej dan call aku  . . .
betapa sakitnya hati aku masa tu . . . betapa pedih nya luka dihati ini , darah mengalir begitu laju diluka ini . . . aku bagai kan seorang tunggul jalanan , betapa sakit nya aku rasa kan ? . . tiada siapa yang akan mengerti ?
masa tu betapa sunyi nya hidup aku . . . dalam aku jalani kesunyian hidup aku , sedar tak sedar tinggal lagi seminggu je tarikh untuk aku laporkan diri ? tu pun mujur aku sedar , disebabkan pihak politeknik telefon aku minta alamat tempat aku nak praktikal . . .
jawapannya aku dah tak ada pilihan . . . aku terpaksa praktikal dekat ofice sedara aku . . . dan itu lah keputusan yang aku buat , setelah beberapa hari aku bigung memikirkan semua ini . . .
akhirnya aku buat keputusan melukakan sebelah pihak . . . lelaki jenis apa la aku ni . . . tak mampu nak handle masalah macam ni . . . aku dah putus harapan , dengan awek aku tak balas mesej tak angkat call . . . 
kadang-kadang aku terpakasa keluarkan kata-kata kesat dalam sms aku , untuk sakit kan hati dia ? untuk dia balas balik . . . dia balas lagi buat aku sakit hati , lagi kesat kata-kata nya . . bertambah la luka di hati ini . . .
tapi terubat la sikit , sebab aku tahu dia tak sakit dan masih hidup , walau pun aku terima mesej yang menyakit kan hati . . . tapi aku gembira dalam kepahitan , sebab aku terima mesej dari nya . . . dah lama telefon aku tak bunyi nada mesej . . . 
hurm . . . didalam hati kecil , aku mengeluh penat sebenarnya . . . aku dah penat dengan semua ni . . . selepas aku lapor kan diri untuk praktikal . . . aku berazam untuk simpan duit elaun tu . . . sebab aku nak belikan awek aku laptop . . .
sebab dia pernah cakap dengan aku , duit elaun praktikal nanti dia nak beli laptop . . . so aku berazam yang aku praktikal kat kl bukan suka-suka , dan nak berfoya-foya . . . elaun aku dalam rm500 sebulan .  .
hari demi hari dah dua bulan aku praktikal . . . duit yang terkumpul rm800 . . . aku pun semangat la . . . kata orang barang kat internet murah dari kedai , aku pun cari la laptop kat internet ? kebetulan ada terjumpa yang murah . . .
memang kena la duit yang aku simpan rm800 tu . . . aku pun apa lagi , deal la . . . deal punya deal . . . aku bank in duit kat account penjual tu . . . sesudah aku bank in je . . . terus no.tel tu tak dapat dihubungi . . . alamak aku kena tipu . . .
aduhhhh . . . habis duit aku kumpul selama 2 bulan . . . sedih gile aku rasa . . . teramat sedih . . . aku pun dah tak ada duit masa tu ? aku pun buntu ? aku pun mesej la awek kesayangan aku ? cakap nak pinjam duit ? baru lepas kena tipu ? . . .
aku cakap la ? kena tipu beli laptop untuk kawan ? dia punya la marah kat aku ? dia cakap ? pergi lah tolong kawan tu sangat ? . . . dah la duit tak nak menyimpan ? . .  macam tu dia lemparkan tomohan kat aku ? sedih gile aku rasa kan ?
sebab dia tak tahu perkara sebenar ? laptop tu untuk sape sebenarnya ? . . . kalau lah dia tahu ? apa akan dia rasa ye ? entah lah ? kesian kawan aku jugak jadi mangsa sebagai alat aku nak berdalih . . . dia cakap aku tak pandai simpan duit  ? sebab aku selalu tak ada duit ?
dan aku selalu cakap aku pinjam duit kawan-kawan aku ? sebenarnya aku selalu tak ada duit  ? sebab aku bagi pinjam duit pada kawan-kawan aku dan kawan-kawan aku lambat bayar tak sempat la nak cover balik modal aku ? . .  tapi aku cakap sebalik nya pada awek aku ? . . . entah la . . . aku buat macam ini pun ?
sebab aku nak ajar dia hidup susah ? tapi aku jugak yang selalu kena ? . . . apa salah aku ? . . . terlalu banyak persoalan dalam hidup aku yang belum aku ungkai kan ? . . .

2 comments:

  1. Pengen yang lebih seru ...
    Ayo kunjungi www.asianbet77.com
    Buktikan sendiri ..

    Real Play = Real Money

    - Bonus Promo Red Card pertandingan manapun .
    - Bonus Mixparlay .
    - Bonus Tangkasnet setiap hari .
    - New Produk Sabung Ayam ( minimal bet sangat ringan ) .
    - Referal 5 + 1 % ( seumur hidup ) .
    - Cash Back up to 10 % .
    - Bonus Royalty Rewards setiap bulan .

    untuk Informasi lebih jelasnya silahkan hubungi CS kami :
    - YM : op1_asianbet77@yahoo.com
    - EMAIL : asianbet77@yahoo.com
    - WHATSAPP : +63 905 213 7234
    - WECHAT : asianbet_77
    - SMS CENTER : +63 905 209 8162
    - PIN BB : 2B4BB06A / 28339A41

    Salam Admin ,
    http://asianbet77.com/

    ReplyDelete
  2. Selamat berjaya dalam keseluruhan kehidupan.

    Dengan penuh harapan aku.

    https://plus.google.com/+ZazlanTonsiti/posts

    ReplyDelete